İstanbul'da Salvador Dali
Retrospektifi
Dali Resim Sergisi, Sakıp Sabancı Müzesi SSM 'de
Ziyarete Açıldı
SALVADOR DALİ BİYOGRAFİ
Salvador Domingo Felipe Jacinto
Dali y Domenech, kısaca Salvador Dali (11 Mayıs
1904 - 23 Ocak 1989), sürrealizm akımının önde gelen
temsilcilerinden İspanyol ressam ve özgün baskı
sanatçısıdır.
Madrid Güzel Sanatlar Okulu’nda eğitim
gördüğü sırada metafizik resmin öncülerinden de Chirico
ve Carra’nın etkisi altında kaldı. Ön-Raffaellocuların
ayrıntılı gerçekçiliğine ve Ernest Meissonier gibi
19. yüzyıl ressamlarının yapıtlarına da derin bir ilgi
duydu.
1927’de Madrid’de İber Sanatçılar
Derneği’nin sergilerine katılmaya başladı. Barselona’da
Dalmau Galerisi’nde sergiler açtı. Şair Federico Garcia
Lorca ve sinema yönetmeni Luis Bunuel ile bu
sıralarda arkadaş oldu.
1928’de iki kez Paris’e gitti,
Picasso ve Miro ile tanıştı.
Ertesi yıl Goemans Galerisi’nde
yapıtlarını sergiledi ve sürrealizm akımına katıldı. Aynı
yıl şair Paul Eluard’ın eski karısı Gala ile evlendi.
Dali’nin yaşamında her zaman önemli bir yeri olan Gala, onun
sürrealizmle bütünleşebilmesinde önemli bir rol oynadı.
Dali, Bunuel ile 1928’de Un
chien andalou (Bir Endülüs Köpeği), 1930’da da L’Âge
d’or (Altın Çağ) filmlerini çevirdi. 1934’te
Lautréamont’un Les chants de Maldoror (
Maldoror’un Şarkıları) adlı kitabını resimledi.
1937’de İtalya’ya bir gezi yaptı.
II. Dünya Savaşı nedeniyle 1940’ta
birçok Avrupalı sanatçı gibi ABD’ye gitti, 1941’de New York
Modern Sanat Müzesi’nde bir retrospektif sergi açtı. Aynı
yıl La vie secrète de Salvador Dali (Salvador
Dali’nin Gizli Yaşamı) adlı otobiyografisini kaleme aldı.
Kitapta, çocukluğunda şiddetli isteri krizleri geçirdiğini
belirtiyordu. Okulda öğrencileri ayaklanmaya kışkırttığı
için cezalandırılan, 1926’da da okuldan uzaklaştırılan Dali,
yaşamı boyunca olağandışı tavırları ve gösterişçi yanıyla
ününü sürdürdü.
Dali’ye göre insan, klinik paranoya
hastalığında olduğu gibi, gerçek bir düş dünyası yaratmalı,
ama bunu yaparken de usun denetim altında tutulup iradenin
bilinçli olarak bir süre askıya alındığını unutmamalıydı. Bu
yöntemin sanatsal yaratının yanı sıra, günlük yaşamda da
benimsenmesini savunan Dali, hem yapıtlarına hem de yaşamına
bu doğrultuda yön verdi. 1936’da Londra’daki Uluslararası
Gerçeküstücülük Sergisi’nin açılışına dalgıç giysileri
içinde ve tasmasından tuttuğu iki tazıyla gelmesi, bu tür
davranışlarının bir örneğiydi.
Dali, Sigmund Freud’un
bilinçaltı imgelerin erotik çağrışımları üzerine
yazdıklarından ve Paris sürrealistlerinin bilinçaltını
ortaya çıkarma eğilimlerinden büyük ölçüde etkilendi.
Sürrealizmde düşüncenin herhangi bir mantık çizgisi
izlemeden akmasını temel alan otomatizm kavramını
benimsediyse de, bunu öbür sürrealistlerden daha iyimser bir
bakış açısıyla işledi ve bu eğilime “eleştirel paranoya”
adını verdi.
Yapıtlarında yarattığı düşsel (büyülü)
gerçekçilik, betimlediği gerçekdışı düşsel mekân ve garip
düşsel imgelem ile bir karşıtlık oluşturuyordu. Bu
yapıtlarda düşle gerçeği ayırmak neredeyse olanaksızdı.
Dali’nin amacı, günlük uğraşıları alaycı bir tavırla düşsel
hale getirmekti.
Çoğu kez karanlık bir Katalan
manzarası içine yerleştirilmiş, vücudundan yarı açık
çekmeceler çıkan insan figürleriyle (Yanan Zürafa, 1936-37,
Sanat Müzesi, Basel) sanki balmumundan yapılmış ve güneş
ısısıyla eğrilip bükülmüş saatler (Belleğin Israrı, 1931,
Modern Sanat Müzesi, New York) en sık kullandığı temalardı.
Dali “Veristik sürrealizm” olarak da
anılan bu eğilim içinde, birbiriyle ilişkisiz düşsel
imgeleri gerçekçi bir yaklaşımla ve otomatizm yöntemini
kullanarak bir araya getirmişti. “Aydınlatılmış Hazlar”
(1929, Modern Sanat Müzesi, New York), “Delfli Vermeer’in
Bir Masa Olarak Kullanılabilen Hayaleti” (1934, Salvador
Dali Müzesi, Cleveland, Ohio) ve “İç Savaş Sezgisi” (1936,
Sanat Müzesi, Philadelphia) bu yaklaşımla ürettiği önemli
yapıtlardır.
Dali 1937’deki İtalya gezisinde
Raffaello ile İtalyan barok ressamların etkisi altına
girdi ve kendine özgü bir çağdaş klasikçilik arayışına
yöneldi. 1939’da André Breton tarafından
sürrealistler grubundan çıkartılan Dali, II. Dünya Savaşı
sonrasında mistik bir anlayışa yönelmekle birlikte,
sürrealist öğelerden bütünüyle uzaklaşmadı. “Son Yemek”
(1955, Ulusal Sanat Galerisi, Washington, D.C.), “Diriliş”
(1961, Bruno Pagliali Koleksiyonu, Mexico) ve “Dali’ye Bakan
Gala” (1965, André François Petit Galerisi, Paris) geç dönem
yapıtlarına örnektir.
Kaynak:
AnaBritannica Genel Kültür Ansiklopedisi, Ana Yayıncılık
A.Ş., İstanbul 1994, Cilt 13, sf: 256-257. |
Hangi Tarihler Arasında Ziyaret Edilebilir
Bu Haberle ilişkili diğer yazılar
Dali'nin bana ne anlattı Figen F. Pehlivan'ın
yazısı tıklayınız
Dali ve ölen kardeşle
benzerlik İ. Berk tıklayınız
Salvador Dali Resimleri için tıklayınız
20 Eylül 2008- 20 Ocak 2009 tarihleri arasında
gerçekleşecek olan sergi pazartesi günleri hariç her gün saat
10:00-18:00 arasında gezilebilecek.
**********************
Serginin Yeri?
Dali sergisi Sakıp Sabancı Müzesi Sakıp Sabancı
Caddesi No:2 Emirgan adresinde gerçekleşecek.
Serginin Sponsorları
“İstanbul’da
Bir Sürrealist: Salvador Dali” Sergisi
Etkinlik
Programı
Çocuk
Eğitim Programları
İstanbul’da
Bir Sürrealist: Salvador Dalí sergisi ile çocuklar Dalí’nin
gizemli resimleriyle tanışıyor, saklanmış imgeleri arıyor,
oyun oynamayı çok seven Dalí’nin oyunlarıyla sıra dışı bir
eğlenceye katılıyorlar.
Nesnelerden Sürreal Kolajlar, Yumuşak Portreler, Çılgın
Tasarımlar, Dalí’nin Cadaques’i Üzerinde Çocukların
Cadaques’i, Sürreal Fotoğraflar, Bilmece Resimler, Yepyeni
Hayvanlar gibi etkinliklerin yer aldığı programda çocuklar
Dalí’yi tanıyor, sürrealizmi öğreniyor ve kendileri de
sürrealist eserler yaratmaya çalışıyorlar.
Sergi
öncesi aktiviteler, rehberli sergi turu ve atölye
çalışmasından oluşan programlara 4 - 5,
6 - 7,
8 - 9, 10 - 11, 12 - 14 ve 15 - 17 yaş aralıkları ile kayıt
olunabiliyor.
En
fazla 20 kişinin kabul edildiği, pazartesi hariç her
gün gerçekleşecek ve ücretsiz olarak katılabileceğiniz bu
programlar için randevu alması gerekiyor.
Sera
Atölyede Hafta İçi Seanslar (Pazartesi hariç)
1.
seans 10.00 - 12.00
2.
seans 13.00 - 15.00
Sera
Atölyede Hafta Sonu Seanslar
1.
seans 11.00 - 13.00
2.
seans 14.00 - 16.00
Çadır
Atölyede Hafta içi Seanslar (Pazartesi hariç)
1.
seans 10.00 - 11.00
2.
seans 12.00 - 13.00
Sera
Atölyede gerçekleşen 2 saatlik programın randevusu için SÖZ
Danışmanlık:
(0216
367 84 37)
Çadır Atölyede gerçekleşen 1
saatlik programın randevusu için Sabancı Üniversitesi Sakıp
Sabancı Müzesi’nin internet sayfasından,
http://muze.sabanciuniv.edu,
ziyaret talep formu doldurulması gerekiyor.
Yetişkin Eğitimi
Galeri
Sohbetleri
19
Kasım 2008 – 10 Ocak 2009 tarihleri arasında her Çarşamba,
15.00 ve 17.00’da ve her Cumartesi 15.00 ve 18.00’da,
yaklaşık 20 dakika sürecek olan galeri sohbetleri, müze
sergi salonlarında Sabancı Üniversitesi öğrencileri
tarafından verilecektir.
Belirli bir tema doğrultusunda, bir ya da birden fazla
eserin incelendiği, sanatçının tekniğinin, yaklaşımlarının
ve sanata ve hayata bakış açısının incelendiği, sanat
tarihinde yer edinmiş diğer sanatçı ve sanat eserleri ile
karşılaştırılmaların da yapıldığı bu sohbetler müze bileti
ile ücretsizdir. Kurban Bayramı haftasında, 10.-13 Aralık
tarihlerinde galeri sohbeti olmayacaktır.
Galeri sohbetlerine katılacak konuşmacılar ve konu
başlıkları Ekim ayında açıklanacaktır.
Konferanslar
Montse
Aguer Teixidor, Gala- Salvador Dalí Foundation
Salvador
Dalí’nin Yaşamı ve Eserleri
24 Eylül,
Çarşamba 19.00
Felix
Fanes, Universitat Autònoma de Barcelona
Yazar
Dalí
Hasan
Bülent Kahraman, Sabancı University
Sürrealizmin Türkiye’deki Sürrealist Serüveni
Juan
Jose Lahuerta Alsina, School of Architecture, Barcelona
Popüler
Kültür ve Salvador Dalí
Joan
Maria Minguet Batlori, Universitat Autònoma de Barcelona
Sinema ve
Salvador Dalí
Juan
Antonio
Ramírez , Universitat Autónoma de Madrid
Salvador
Dali ve Mimari: Bedensel Binalar
Ferit
Edgüer, writer
Gerçeküstücülük ve Dali |
|
Gala
Salvador Dali Vakfı Müzeleri Hakkında
Dali Tiyatro-Müzesi
Yılda
1 milyonu aşkın ziyaretçisiyle İspanya’nın en çok gezilen
müzelerinden biri olan Figueras’taki Dali Tiyatro-Müzesi,
bir dahinin düşüncesinin ve eserlerinin gözlemlenmesi,
hissedilmesi ve tadına varılması için benzersiz bir fırsat
sunuyor. Dali’nin de söylediği gibi: “Öteki dünyaların
olduğu açıktır, bu kesin; ama başka birçok vesileyle
söylediğim gibi, öteki dünyalar bizim içimizde, bu dünyada
ve tam da Dali Müzesi’nin, sürrealizmin yeni ve umulmadık
dünyasını barındıran kubbesinin orta yerinde duruyor.”
Salvador Dali, müzesini eski Figueras Belediye Tiyatrosu’nun
yıkıntıları arasına kurmaya, 1960’ların başında karar verdi.
Tiyatro-Müze’nin halihazırdaki yöneticisi, aynı zamanda
vakıf mütevellisi ve ikinci asbaşkanı da olan, Dali’nin
dostu, ortağı ve hemşehrisi Ressam Antoni Pitxot i Soler’dir.
Gala-Salvador Dali Vakfı’nın idaresindeki koleksiyonlar
arasında; 1.500 kadarı Figueras’taki Dali Tiyatro-Müzesi’nde
sergilenmek üzere, her türden (resim, çizim, heykel, gravür,
enstalasyon, hologram, stereoskopi, fotoğraf vb.) 4.000’e
yakın sanat eseri bulunuyor.
Dali Tiyatro-Müzesi’nin çatısı altında, ziyaretçilere özgür
ve kişisel bir güzergah sunan 3 farklı müze alanı yer
alıyor.
Harabe halindeki eski tiyatro binasının bizzat Salvador
Dali’nin tasarımlarına göre inşa edilmesiyle kurulan
Tiyatro-Müze’deki alan serileri, her bir elementin bütünün
ayrılmaz bir parçası olduğu, tek bir sanatsal nesne
oluşturuyor.
Dali, Tiyatro-Müze’nin sürekli büyümesi sonucu ortaya çıkan
salon gruplarına, ya yalnızca yapılanı onaylamak şeklinde
sınırlı olarak müdahale etmiş, ya da hiç etmemiştir. Torre
Galatea içindeki bu galeriler, Dali’nin mirasından intikal
eden çeşitli yapıtların yanı sıra, vakıf tarafından elde
edilen yeni yapıtları da barındırıyor.
Eski Owen Cheatham Koleksiyonu’ndan alınan taşlarla yapılan
37 parça altın mücevher, daha sonra yapılan 2 parça
mücevher, Salvador Dali’nin mücevherleri tasarlarken yaptığı
77 adet resim ve çizimden oluşan “Dali Mücevherleri”
sergisi, 2001’de açıldı. Galeri, Antonio Pitxot’un
betimlemesiyle, sanatçının tüm yaşamını bir araya getirdiği
kadar, bir yaşam doluluğu da demek olan “The Apotheosis of
the Dollar” (Doların İlahlaştırılması - 1965) adlı yağlıboya
tabloya da (300 x 400 cm) evsahipliği yapıyor. Hepsi
birlikte, sanatçının 1941 ve 11000yılları arasında yaptığı
eserlerden oluşan geniş koleksiyonu meydana getiriyor.
Dali Tiyatro-Müzesi’nde, ressamın Empordà bölgesinden, ilk
sanatsal denemelerinden - izlenimcilik, fütürizm, kübizm vs-
ve sürrealizmdeki yaratılarından başlayıp, yaşamının son
yıllarına ait yapıtlara kadar uzanan sanatsal yörüngesini
yansıtan, son derece zengin bir eserler topluluğu yer
alıyor.
Salvador Dali Müze-Evi
Portlligat’taki Salvador Dali müze-evi, Eylül 1997’de,
Púbol’deki Gala Dali Şatosu müze-evinin açılışından bir yıl
sonra kapılarını halka açtı. Selefi gibi Portlligat’taki
müze-evi de Gala-Salvador Dali Vakfı tarafından işletiliyor,
restorasyon ve uyarlama işleri ise binanın sahibi Maliye
Bakanlığı Devlet Miras Kurulu’nca yürütülüyor. Bina ve
çevresi, 1998’de Katalonya Hükümeti Kültür Dairesi
tarafından Ulusal Kültür Değeri ilan edildi.
Portlligat’taki Salvador Dali müze-evini ziyaret etmek,
ressamın evrenine girmeyi arzu eden herkes için önem
taşıyor. Müze-ev, ressamın babasının doğduğu, kendisinin de
uzun çocukluk ve gençlik yıllarını geçirdiği Cadaqués
köyünün kuzeyinde, Portlligat koyunun kıyısında bulunuyor.
Ziyaretçiler evin yanı sıra, çevresinde bulunan ve Dali’nin
genç yaşlarından itibaren büyük bir bağlılık duyduğu,
rüyalardakini andıran benzersiz peyzajı da keşfedebiliyor.
Burada bulunan Creus Burnu çıkıntısının özel jeolojik
yapısının, ressam için büyük bir ilham kaynağı olduğu
belirtiliyor.
Portlligat evi, aslında sükûnet içinde resim yapabileceği
bir yer arayan Dali’nin yaptığı bir başka Dali eseriydi.
Sanatçı yılın 6-7 ayını bu evde geçirirdi. Gala ile Salvador
Dali, 1930 baharında Portlligat’a taşınarak bir balıkçı
kulübesi satın aldı. Portlligat 1930’da dar bir kıyı
şeridine sıralanmış 20 kadar kulübeden oluşan, her yerden ve
herkesten uzak basit bir köydü. Toprağın ve zeytin
ağaçlarının gri-yeşil rengi, ilkel köy yapıları, kayalık
sahil ve küçük koyun suları, ilk andan itibaren Dali’nin
tablolarında tekrar tekrar beliren temalar oldu.
1932’de eve bir kulübe daha eklendi. Yapıdaki ilk önemli
genişletme çalışmaları 1935’te gerçekleştirildi. Gala ve
Salvador Dali 12 yıl aradan sonra, 1948 yazında ABD’den
döndüklerinde, Portlligat’daki evi daimi ikâmetgâhları
haline getirmeye karar verdiler. Dali’nin çalışacak bir yere
ihtiyacı vardı, ayrıca onca yıllık göçebe hayatında oradan
oraya gezdirdiği ürünlerini ve eşyalarını bir yerde toplamak
istiyordu. Böylece ev gün geçtikçe büyüdü, Dali’nin
ihtiyaçlarına göre yeni kulübeler eklendi. Ressamın
çalışmalarının boyutları ve karmaşıklığı, daha geniş
mekânlar gerektiriyordu. Bir çalışma mekânı, kütüphane ve
yatak odası yapıldı, 1960’larda bunlara oval oda, avlu, yaz
için yemek alanı ve 1971’de tamamlanan yüzme havuzu eklendi.
Salvador Dali’nin Portlligat’daki evinde yaptığı, çoğu büyük
boyuttaki eserler arasında; Portlligat Madonnası’nın iki
versiyonu (1949 ve 1950), San Juan de la Cruz’un İsası
(1951), Son Yemek (1955), Kristof Kolomb’un Amerika’yı Keşfi
(1958-59), Tetuan Muharebesi (1962), Ton Balığı Avı
(1966-67) ve Sanrılara Yol Açan Matador (1969-70) bulunuyor.
Gala Dali Şatosu
Figueras’ın 40 km güneyindeki Baix Empordà ilçesine bağlı
küçük bir köy olan Pubol’deki Gala Dali Şatosu müze-evi,
Ağustos 1996’dan bu yana ziyarete açıktır. Maliye Bakanlığı
Devlet Miras Kurulu mülkiyetinde olan ve bu Kurul tarafından
restore ettirilen müze-evin işletmesi Gala-Salvador Dali
Vakfı’na aittir.
Şato’nun —Dali’nin daha önce New York ve Paris’te biriktirip
bıraktığı yüzlerce yapıt için bir süreliğine depo ödevi
gören — tavanarası, yapının son restorasyonlarda en çok
değişen kısmıdır ve halen, Gala’nın, Christian Dior ve
Pierre Cardin elbiselerinin yanı sıra, Salvador Dali’nin
bizzat kendisinin tasarladığı giysileri de kapsayan
gardırobunu içeren Gala’nın Gala Kıyafetleri adlı daimi bir
koleksiyona evsahipliği yapmaktadır. Şatonun geri kalanı —
müze-evin resepsiyon ve satış mağazası olarak işlev görecek
biçimde donatılmış zemin katının bir kısmı hariç — aynen,
Gala ve Salvador Dali’nin, burada, binayı kapalı kaldığı
yıllarda kaybettiği ihtişama kavuşturmak için yapıları,
mobilyaları ve nesneleri restore ederek geçirdikleri
yıllarda olduğu gibi bırakılmıştır. |
Sergi bu yıl 60. kuruluş yıldönümünü kutlayan
Akbank’ın sponsorluğu ve Gala-Salvador Dali Vakfı’nın işbirliğiyle
düzenlenecek...
Bilet
Fiyatları
Bilet Fiyatlarının Tam: 10 Grup: 7 YTL ve Öğrenci
3YTL olarak belirlendi.
65 yaşın üstündeki sanatseverler de sergiyi gezmek için 3 YTL ödeyecek…
Sergi Teatral Bir Üslupla Hazırlandı
Dali
sergisinin geleneksel üslubun aksine teatral bir sunumla hazırlanmasının
sebeplerini açıklayan SSM müdürü Nazan Ölçer: “Dali'nin İspanya'daki müzesi, bir
tiyatro binasında kurulmuş. Dali, geleneksel anlayışı bir kenara itip,
müzesini bir tiyatronun binasında kurmuş. Onun bu anlayışını İstanbul’a
taşımamız gerekirdi. Biz de bu sebeple; serginin tasarımında, tiyatroyla sanatı
birleştiren bir isimle, Metin Deniz'le çalıştık.” dedi.
Dali
sergisinin girişi; sanatçının biyografisinin yanı sıra dünyadaki ve İspanya'daki konumunun vurgulandığı bir sunuşla açılıyor.
Sergide; Dali’nin babasını tasvir ettiği orijinal tuvallerinden, Katalanca özgün mektuplarına kadar pek çok işi görülebiliyor.
Serginin Mimarları, Serginin Planlanmasını ve Dali'yi Anlatıyor
|
Sergi Ekibi Toplu Halde |
SSM müdürü Dr. Nazan Ölçer, Akbank genel müdürü
Zafer Kurtul ve Gala - Salvador Dali Vakfı Dali Çalışmaları Yöneticisi
Montse Aguer Teixidor'un konuşmacı olarak katıldığı basın toplantısında,
Dali retrospektifinine ilişkin bilgi verildi.
Basın Toplantısından Kısa Kısa...
SSM Müdürü DR. Nazan Ölçer Dali'yi ve Sanatını Anlatıyor:
|
Dr. Nazan Ölçer |
•Çok
fazla alanda eser üreten Dali, modacılara desen çizmiş, sinemacılarla,
tiyatrocularla, bale sanatçılarıyla çok yakın ilişkisi olmuş; onlarla
pek çok eser tasarlamış, kitap yazmış, baskı ve gravür gibi alanlarda
çalışmış.
Bazıları numaralı, bazıları numarasız çok eser piyasaya
üretmiş.
•Resimlerini
anlayabilmenin, hayatını çok iyi bilmeye bağlı olduğu çok yönlü
sanatçının müthiş bilinçaltı dünyası, eserlerinde ön plana çıkıyor.
•Dali, klasik resim eğitimi almış biri olarak eski
ustalara göndermeler de yapmış. Michelangelo'ya, Velazquez'e,
Picasso'ya, Matisse’e öykünerek yaptığı resimler var.
Tutkulu Bir Aşk; Gala'dan Önce ve
Gala'dan Sonra... |
Gala Hakkında Birkaç Söz |
Dali’nin
ilk görüşte vurulduğu eşi, Gala; pek çok sanatçıya ve yazara ilham
vermişti. Gala; Dali'yle evlenmeden önce şair Paul Eluard'la
evliydi. Eluard'ların yazlığında tanışan çift; Gala'nın Paul
Eluard'dan ayrılmasının ardından evlendi... |
Dali'yi Dali Yapan
Kadın
|
Gala Dali'den 10 yaş küçüktü ve
aralarında ciddi bir tutku vardı... Dali'yi Dali yapan Gala, sanatçının her şeyini;
parasını, üretimini yönlendirmişti. Çift uzun bir ömür sürdü. Gala
Dali'den önce öldü...
Gala'nın ölümünden birkaç yıl
sonra Dali tamamen içine kapandı. |
Kronolojik Olarak Dali'nin Sanatı
•Katalan
ustanın, sergide kronolojik olarak sıraya konulmuş eserleri,
1920’lerdeki ilk dönem çalışmalarından Madrid’teki öğrencilik günlerine,
1929’da Sürrealizm akımına dahil olmasından bu akımın kurucusu Andre
Breton ile yollarını ayırmasına ve savaş sonrası bilim / mistisizm /
klasisizmle ilgili keşiflerine kadar uzanıyor.
•Sergi süresince İstanbullu sanatseverler Salvador
Dali’nin “The Secret Life Of Salvador Dali”, “Pages choisies de Don
Quichotte de la Mancha”,”Dante’s Divine Comedy” ve “Dix Recettes
d’Immortalite”den seçilmiş illüstrasyonları gibi önemli yapıtlarını
görme fırsatını bulacak.
Görüntüsü Sonsuzlukla Buluşan Gala
Resmi
•Ayrıca,
“Altı adet gerçek ayna aracılığıyla geçici olarak yansıtılmış altı sanal
kornea ile sonsuzlaşan Gala’yı arkasından resmeden Dali’nin arkadan
görünüşü” adlı tablo da İstanbullularla buluşacak.
Sadece bir sergi değil, aynı zamanda bir retrospektif
Basın Toplantısından Notlar...
•SSM Müdürü Dr. Nazan Ölçer, Dali'nin eserlerinin,
herhangi bir sergideki gibi, sadece duvarlara konulan işlerden ibaret
olmaması gerektiği düşüncesiyle farklı bir işe giriştiklerini anlattı.
SSM müdürü Nazan Ölçer'in açıklaması
|
Dr. Nazan Ölçer |
-Dr. Nazan Ölçer: “Dali'nin İspanya'daki müzesi, bir tiyatro
binasında kurulmuş. Dali, geleneksel anlayışı bir kenara itip, müzesini
bir tiyatronun binasında kurmuş. Bu anlayışını İstanbul’a taşımamız
gerekirdi. Bu nedenle, serginin tasarımında, tiyatroyla sanatı
birleştiren biriyle, 'Metin Deniz'le çalıştık.”
•Dali
sergisinin girişi, sanatçının biyografisinin yanı sıra dünyadaki,
özellikle de İspanya'daki konumunun vurgulandığı bir sunuşla açılıyor.
Bu kısımda, Dali’nin babasını tasvir ettiği orijinal tuvallerden
Katalanca özgün mektuplarına kadar pek çok işi görülebilecek.
•Metin Deniz, Dali sergisi için pek çok ilham
kaynağına başvurmuş.
Bunlar
arasında en ilginci, Figueres'teki Dali Tiyatro-Müzesi’nin cephesinde
yer alan, burçları yumurtalardan oluşan bir kale surunu andıran
“Dali’ce” dış cephe tasarımı. Bu çalışma için tam bin adet heykel
üreten tasarımcı, bu formların her birinin müzenin orijinal cephesinde
farklı olduğunun da altını çiziyor.
•Dali
sergisinin aydınlatması, ışığa duyarlı eserlerin zarar görmemesi için
titizlikle düşünülmüş.
•Metin Deniz, İstanbul’daki sergiyi tasarlarken,
duvar rengi olarak kırmızıyı seçmiş. Daha sonra ziyaret için gittiği
İspanya'da, Dali yapıtlarının da aynı kırmızı zeminle sunulduğunu
hayretle fark etmiş.
•Dali
sergisinin ilk yapıtları, 1 ve 6 Eylül'de, özel koliler halinde
İstanbul’a müzikilmiş.
Yapıtlar, müze ısısına uyum sağlaması amacıyla,
en az 48 saatlik bir dinlenme sürecine alınmış.
•Deniz, Dali’nin kendine özgü, gerçeküstü
cazibesinin tek rakibinin, SSM'nin olağanüstü güzellikteki Boğaz
manzarası olduğunu fark etmiş.
Bu
nedenle, aydınlatma sisteminden Boğaz manzarasına bakan cephelere kadar
pek çok görsel unsur, Dali uğruna denetim altına alınmış.
•Tasarımcı, Figueres'te rastladığı üç boyutlu Dali
resimlerinden özgün bir örneği, camekanlı haliyle İstanbul'a taşımış.
Bundan yola çıkarak, İspanya'daki gibi üç boyutlu bir Dali resmi
üretebilmek için, Gala-Salvador Dali Vakfı'nın iznini almayı başarmış.
•Sergiye yerleştirilen iki dilden yazılı metinlerde
ve bilgi panolarında, her yaştan ziyaretçinin okuyabileceği büyüklükte
harfler kullanılmış.
Kültür Sanat Haritamızda Bir Milat mı Yaşanıyor?
Sanatseverler, "İstanbul’da Bir Sürrealist:
Salvador Dali" başlıklı serginin kültür sanat haritamızda çok olumlu
değişiklikler yapmasını bekliyor. Grafik Saati olarak AKBANK, SSM ve tüm
emeği geçenlere sanat dünyamıza yaptıkları katkıdan ötürü teşekkür
ediyoruz...
|
Sergi Ekibi |
Sergi Ekibi
Joan Manuel Sevillano Campalans / Gala-Salvador
Dali Vakfı Müdürü
Montse Aguer Teixidor / Sergi Küratörü
Dr. Nazan Ölçer / Sabancı Üniversitesi SSM Müdürü
Sergi Düzenlemesi:
Metin Deniz
Hediyelik Eşya Bölümü
SSM’de,
Gala-Salvador Dali Vakfı’nın işbirliğiyle hazırlanan hediyelik eşya
bölümünde dudaklı çantadan kahve fincanına, kalem, silgi, defter gibi
kırtasiye malzemelerinden çocuk boyama kitabına ve tişörte uzanan,
yaklaşık 21.000 adet ürün yer alıyor.
Ziyaret Saatleri
Sergi,
20 Eylül 2008- 20 Ocak 2009 tarihleri arasında pazartesi hariç her gün, 10:00-18:00 saatleri arasında gezilebilecek.
Ramazan Bayramı’nın ilk günü (30 Eylül 2008) ve Kurban Bayramı’nın ilk
günü (8 Aralık 2008) ile 1 Ocak 2009 tarihinde kapalı olacak.
Yayına Hazırlayan: Tevfik Elçioğlu,
Grafik Saati, İstanbul
Bilet Fiyatları |
İletişim |
Tam
bilet: 10 YTL
Grup bileti : 7 YTL
müzikimli bilet : 3 YTL (öğrenciler, 65 yaş
üstü ziyaretçiler) |
Adres
: Sakıp Sabancı Caddesi No:2 Emirgan 34467 İstanbul
Telefon : (0212) 277 22 00
Faks : (0212) 229 49 14
|
Yorumlar
ELİF KAYNAK
süper.... ötesi... harka... bence
ayşenur dawson
muhteşem tek kelimeyle olağanüstü
Murat Çelebi
müzeye Avcılar yönünden otobüs veya metro ile nasıl gidebilirim.
Editörün Yanıtı: Adres : Sakıp
Sabancı Caddesi No:2 Emirgan 34467 İstanbul adresinde gerçeklenen
sergiye gitmek için bulunduğunuz yere göre asagıdaki telefon
numarasından değişik yol alternatifleri hakkında bilgi
alabilirsiniz. Sevgiler
Telefon : (0212) 277 22 00
büşra halis
tüm aradıklarımı buldum da resim çekilio mu bana ders için lazımdı
da
Nilgün Kaynun
Sergi ve Dali hakkında aradığımız her şeyi buldum. Teşekkürler.
selma er
merhaba,emeğinize sağlık..ben dali
ve picasso hayranıyım..dün dali serisini gezdikten sonra ben de
siteme birşeyler ekledim..bugün cadaques ile ilgili internette bilgi
ararken bu sayfaya ulaştım..çok güzel hazırlanmış..tebrikle..yine
ziyarete geleceğim..selma er.
www.selmaer3.blogcu.com
Editörün (Yorumu) Tavsiyesi:
Selma hanımın yukarıda adresi yazılı olan sitesini tüm okurlarımıza
öneriyoruz. Sergi hakkında izlenim yazılarının da bulunabileceği bu
site; yazar(ların)ın kendi özgün yazılarıyla öne çıkıyor ve
ülkemizin kültür sanat hayatına katkı sağlayan yayınlar
arasında yer alıyor. Teşekkürler Selma hn.
Grafik Saati Genel Yayın Yön. Tevfik
Elçioğlu
Metin Güvener
Henüz gidemedim,bilgilerinizin ışığında daha bilinçli izleme
olanağını bulacağım. Sonsuz teşekkürler. Sağ olun,var olun,
sağlıcakla kalın.
Metin Güvener.
|
|